Czy opłaca się remontować stare motocykle?

Zastanawiasz się nad kupnem starego motocykla? A może już taki stoi w Twojej piwnicy? Tak? Świetnie. Możesz go wyremontować. Zastanawiasz się jednak, czy to ma sens? Czy się opłaca? Nie udzielimy ci jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie ale na pewno pomożemy podjąć decyzję – tę właściwą. Ponadto przeprowadzimy cię przez cały proces i podpowiemy jak wykonać gruntowną renowację starego pojazdu.

Renowacja motocykli zabytkowych
Na temat renowacji pojazdów zabytkowych można by popełnić całe tomy. Nie o to tu jednak chodzi. Naszym celem nie jest zanudzenie cię na śmierć ale pokazanie, że renowacja i naprawa starego motocykla ma sens, jeśli oczywiście posiada on wszelkie niezbędne części. Może się bowiem okazać, że brak jakiejś części to wydatek bardzo wysoki albo po prostu nie będziemy mogli jej znaleźć. Zajmujemy się tutaj sprawami podstawowymi ale także takimi, o których często zapominamy bądź o których nie wiemy. Stąd też tekst ten jest skierowany do osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z zabytkowym motocyklem.

Renowacja zabytkowego motocyklu a BHP

1)      Zaopatrz się w specjalistyczną literaturę. Kiedyś były to książki i stare gazety czy czasopisma. Dzisiaj wystarczy, że włączysz komputer i wszystko stanie się jasne. Bardzo przydatne w czasie renowacji motocykla mogą stać się zdjęcia, na których pokazane jest bardzo dokładnie co w danej chwili naprawiamy czy jak to „coś” powinno wyglądać.

2)      Nie ma sensu rozkładać pojazdu na części pierwsze, gdy jeszcze nie zapoznałeś się dobrze z literaturą, nie wiesz czy wszystkie części SA oryginalne i kompletne. Powstrzymaj się więc jeszcze chwilę, zdobądź potrzebną wiedzę i dopiero działaj. Inaczej rozłożysz swojego rumaka ze stali i nie będziesz go w stanie złożyć z powrotem.

3)      Nie wpadaj w nerwy jeśli czegoś nie możesz odkręcić, zakręcić, coś się urywa czy …tego nie ma. Nerwy tu nic nie pomogą.

Rozkręcanie maszyny

I tu bardzo potrzebny jest przede wszystkim spokój. Bądź przygotowany na to, że niektóre śrubki zaprotestują i nie będą chciały się odkręcić. Może się zdarzyć, że odłamie się kawałek. Spokojnie. Wszystko będzie dobrze. Oczyść dojście do gwintu szczotką drucianą a potem spryskaj preparatem typu WD40. Odczekaj chwilę i możesz działać. Pamiętaj, by zawsze dobierać śrubokręt i klucz do śruby, inaczej możesz bezpowrotnie uszkodzić jej łeb przy okręcaniu.

Ponownie można zapytać, czy się opłaca. Jeśli twój pojazd nie rozpada się jeszcze pod wpływem rdzy, nie jest tak zaniedbany, że już nie widać czy to rower czy motocykl, śmiało remontuj.