MOdele motorów SHL

Modele motorów SHLW trakcie produkcji motocykli SHL zmieniały się ich modele. Generalnie z Huty Ludwików a później  z kieleckich zakładów Wyrobów Metalowych wyszło ich bardzo wiele. Opisanie ich wszystkich jest niemożliwe na tak małej powierzchni jaką dysponujemy, dlatego zajmiemy się tutaj tylko wybranymi. Literatura wyróżnia przede wszystkim modele: M02, M03, M04, RJ1, WJ1, RJ2, WJ2, M05, M06U, M06T, M11, M11S, M11LUX, M11LUX2, 175B, M11W, M11W LUX, M17 GAZELA, 175R. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że było ich dużo więcej.

Model 98

By wspomnieć choćby o modelu SHL 98. Był to pojazd o silniku dwusuwowym, jednocylindrowym o pojemności 98 cm3. Motocykl ten ważył 78kg i zużywał od 2 do 2,5 litra na 100 km. Prędkość maksymalna jaką osiągał to 65 km/h. Obecnie model ten możemy oglądać w Muzeum Techniki w Warszawie.

Model M06

Ten model z kolei charakteryzował się dużo większą niż poprzednik pojemnością, bo 150 cm3. Osiągał tez większą prędkość do 78 km/h.

Model M11

Był jednym z najciekawszych i najpopularniejszych modeli. Model silnika: dwusuwowy, jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym. Pojemność to już 173 cm3. Motocykl ten charakteryzowała prędkość  maksymalna: 90 km/h (105 km/h – dla M11W). Z danych technicznych:

  • 3 biegi
  • Podwozie
    • Rama podwójna w kształcie kołyski z rur stalowych o przekroju prostokątnym
    • Koła tego modelu
      • Przednie 3.00 × 19 lub 3.00 × 18
      • Tylne 3.00 × 19 lub 3.00 × 18
    • Zawieszenie w M11
      • Przednie: wahacz pchany „średni”, amortyzatory ze sprężynami spiralnymi i tłumieniem hydraulicznym.
      • Tylne: wahacz wleczony, amortyzatory ze sprężynami spiralnymi i tłumieniem hydraulicznym.
  • Zbiornik paliwa: 13 litrów w tym rezerwa 1l
  • Instalacja elektryczna M11
    • Zasilanie: prądnica-iskrownik 6 V 28 W
    • Akumulator: 6 V 7Ah
    • Zapłon: stykowy, iskrownikowy