Motorowery przedwojenne

Chcesz poznać fascynujący świat powojennych motorowerów? Zapraszamy na nasze strony. Wejdź i zobacz, jak kształtował się polski przemysł jednośladów. A może szukasz wyjątkowego modelu dla siebie? Nowy czy stary? Który? Sam zobacz.

Ryś
Ryś był pierwszy po wojnie. Powstał w w957 roku w Zakładach Metalowych we Wrocławiu. Znaczony był symbolem MR1 a do produkcji seryjnej wszedł w roku 1958. Był to bardzo dobry motorower porównywalny z jednośladami Niemieckimi czy Brytyjskimi. Bardzo nietypowym ale interesującym rozwiązaniem było zawieszenie koła tylnego z  centralną sprężynką. Zakończył Ryś swoje dzieje już w roku 1963.

Komary
Ryś poszedł w niepamięć a na jego miejsce szybko awansował Komar. Aż do roku 1970 na ulicach polskich miast i wsi usłyszeć można było charakterystyczne brzęczenie przyprawiające o zawrót głowy. Komary mieli praktycznie wszyscy: począwszy od starszych uczniów, poprzez listonoszy, inkasentów i inspektorów. Jedni mieli je służbowo inni prywatnie. W połowie lat siedemdziesiątych Komar odchodzi na emerytur.

Romet
Produkowany przez Zakłady Romek od początku lat siedemdziesiątych posiadał zupełnie inną konstrukcję niż jego poprzednik. Rama była dużo mniejsza a zbiornik paliwa umieszczony w tylnym bagażniku. Po co? Po pierwsze miało to być bardziej ekonomiczne, po drugie miało znacznie ułatwiać wsiadanie. Czy istotnie tak było? Głosy jak zwykle były podzielone.

Motorynka Pony
Była prawdziwym objawieniem. Po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w roku 1978 natomiast do produkcji wprowadzono ją w 1980. Młodzi oszaleli na jej punkcie. Każdy chciał ją mieć. A rynek zdecydowanie temu sprzyjał. Motorynka była bowiem znacznie tańsza od klasycznych motorowerów dzięki swojej nieskomplikowanej budowie.

Chart
Romet Chart to nowoczesny motorower, który wyposażony został w lusterko wsteczne, kierunkowskazy oraz dużo bezpieczniejsze hamulce. Ponadto Chart zapewnia świetne amortyzowanie stąd komfort jazdy jest nieporównywalnie lepszy od jazdy na pierwszych motorowerach.